Mikael SYV på FrågaSYV
    Ja! Du väljer bara läsa lite extra matte, fysik, kemi och biologi. Med vänlig hälsning, Mikael
    Det som krävs till att vara behörig till läkare är: grundläggande behörighet plus fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. På IB läser man två år - åk 2&3 för att IB är ett tvåårigt program. Första årskurs är förberedande. Under den förberedande året gör man bl a studieplanering med SYV på skolan. Säger du då att du vill få behörighet till läkare, tandläkare, veterinär och marinbiolog (det är samma behörighet) så får du studieplan som inkluderar alla kurser som krävs. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Man kan ju bara välja högst 2 st av de naturvetenskapliga ämnena så hur läser man fler kurser än vad som krävs?
    • Mikael : Se det utökade svaret ovan.