Dilyara
    Hej! Jag är deltagare på en folkhögskola. Jag vill plugga vidare i KTH civilingenjör programmet, inriktning i Maskinteknik.
    Jag fick veta att Naturkunskap 2 som jag pluggar nu, räcker inte. Jag saknar särskilt behörighet i Fysik 2 samt Kemi 1.
    Jag har inte uppehållstillstånd än och får inte plugga i komvux för att komplettera mina betyg i 2 dessa ämne.
    Frågan är: hur ska jag göra då? Ska jag plugga naturvetenskapligt basår i KTH efter folkhögskolan eller finns det möjlighet att få behörighet inom kvällskurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dilyara,

    du kan söka basår på KTH & samtidigt söka studera de ämnena på FoIkhögskoIa och även fråga på Komvux om de kan göra undantag och ta in dig på kväIIskurser (eIIer dagkurser eIIer fIex eIIer distanskurser i de ämnena som du behöver för behörighet tiII Civiiingenjörsprogrammet). Du kan söka aIIt överaIIt samtidigt och i faII du får ett positivt svar på fIera stäIIen, kan du väIja sen och tacka Ja och Nej tiII oIika utbiIdningspIatser som du får erbjudande om.

    Bästa häIsningar & Iycka tiII! :)

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar. Jag hade ansökt tidigare till en annan folkhögskola som har naturvetenskapligt basår i sina kurser, men tyvärr det fanns inga platser och plus, de hade lång reservlista. Jag vill bara bli av med plugget så snabbt som möjligt och få behörighet inom korttid. Det är så jobbigt att plugga ett år till. Tycker du att komvux är bra alternativ då?
    • Anna : Det är samma kurser, med samma innehåll och samma behörighetskrav, oavsett om man läser på folkhögskola eller på komvux. Om du kan komma in på Komvux, gör det. Du behöver ju kunskaper & betyg i de kurserna! Lycka till!