Maria Camila

    Hej det är så att man behöver naturkunskap 2 (B) även Matematik B-för att kunna komma in till optiker utbildningen. Men man kan styrka natur 2 med : Biologi 1, Fysik 1a samt Kemi 1. Behöver jag ändå läsa på komvux Naturkunskap 1 (A) eller naturkunskap 1a + 1b + 1c. För att kunna bli behörig ? Samma sak gäller det för Matematik B eller 2a + 2b+ 2c. Behöver jag läsa på komvux Matematik A eller 1b + 1c innan Matematik B ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kurserna Matematik B och Naturkunskap B är "gamla kurser" och efter sista juni 2016 finns ingen som helst möjlighet att få betyg i dem. I stället läser man nya Motsvarande kurser: alltså matematik 2a eller 2b eller 2c och naturkunskap 2.
    Om du inte har godkänt betyg i en gammal kurs Matamatik A eller i en ny kurs matematik 1a, 1b eller 1c, då kan du inte ha grundläggande behörighet till högskolestudier, för att en av de kurserna krävs, ingår alltså i grundläggande behörighet.
    Detta gäller för naturkunskap: alltså om du redan nu inte har godkänt betyg i en gammal kurs Naturkunskap A eller i nya kurser: antingen nk1b eller i två små kurser nk1a1 + 1a2, då undrar jag om du har grundläggande behörighet... i o f s går det att ha examensbevis med F i naturkunskap, men inte utan betyget (F är också ett Betyg...) i naturkunskap.
    Det låter kanske krångligt, det jag svarar nu. Det är kanske bäst om du bokar tid med SYV på komvux. Då kan ni tillsammans (kanske via SKYPE) titta på dina tidigare betyg och reda ut om du har grundläggande behörighet, vilket du måste ha inför alla svenska högskoleutbildningar; och sedan vad som gäller för dig inom matte och naturkunskap.
    Annars gäller det att man på varje nivå i matte (nya kurser) läser EN AV KURSERNA, alltså antingen matte 2a ELLER 2b ELLER 2c, inte alla tre kurser, utan endast en av dem.
    För naturkunskap gäller följande: inför naturkunskap 2 läser man antingen en större kurs nk1b ELLER två små kurser nk1a1 och nk 1a2.
    Komvux tar inte in om man saknar förkunskaper, och kräver därför att man har godkända betyg i underliggande/lägre kurser i samma ämne, som man söker att läsa på komvux.

    Lästips:
    fragasyv.se/matematik-pa-gymnasiet
    Tabell för utbyteskomplettering
    Om yrket Optiker - var god se: Framtid.se/Optiker