Karolina

    Hej! Vilka förkunskaper eller ämnen krävs för att komma in på pyskologiprommet? Nu är jag inte så påläst om vilka kurser det finns, men vill universiteten att man ska ha läst psykologi 1 & 2? Vilka intiktningar finns ens att läsa för att bli psykolog? Jag läser natur sam.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina,

    I >>Naturvet.programmets båda inriktningar ingår det alla de kurser som krävs för att bli behörighet till psykologprogrammet där kurser för Särskild behörighet är matte 2 och samhällskunskap 1b.
    Det krävs inte att man har läst psykologi-kurser på gymnasiet, för att bli behörig till psykologprogrammet på högskolenivå i Sverige.

    Psykolgprogrammet i Sverige har inga inriktningar, förutom >> en "variant" inom Idrotts-psykologi som idag erbjuds på Umeå Universitet.

    Länktips: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykolog.
    umu.se/utbildning/program/psykologprogrammet-med-inriktning-mot-idrott.

    Vänligen

    ANNA