Hej William,

    är det Trä- och metall>> eller Textilslöjdlärare>> du vill bli?

    Ang. flera ämnen att undervisa i så är det vanligt att man är behörig lärare i 3 ämnen på grundskolan och i 2 ämnen - om man är gymnasielärare.

    Slöjd finns idag inte som ett ämne på gymnasiet - så det är grundskolelärare du i så fall kommer att bli.

    Det är bekvämare att komma in på Ämneslärarprogrammet där man under 4,5 år får garantiplats på varje "nästa kurs" och på slutet blir behörig grundskolelärare i "rätt antal ämnen".

    Det är dock inte omöjligt eller förbjudet att bli behörig lärare i bara ett ämne. Dock är det i så fall svårt att få heltidsanställning. Å andra sidan, om det blir fortsatt lärarbrist, ska man kunna få jobb som ärare även om man inte är behörig. Se exempelvis info på >>yrke/juniorlarare

    Börja gärna med att läsa info i yrkespresentationer Trä- och metall>> och Textilslöjdlärare>> där det längst ner finns länkar till de lärosäten /4 stycken/ som erbjuder utbildningar för blivande slöjdlärare. Kontakta gärna en eller flera eller alla dem lärosäten.

    Behörighetskraven, vad det gäller Särskild behörighet kan variera mellan lärosätena.

    Det som är gemensamt - är att man alltid måste ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, har du det idag? Om du är osäker - är det bra om du går pratar med SYV på komvux, visar upp dina betyg och frågar om du idag har Grundläggande behörighet. Om inte - vad som krävs för att du ska kunna få den.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Jag ser helst att bli träslöjdslärare då jag just nu jobbar som snickare. Kan det kanske vara en fördel för mig på något sätt? Sedan läste så jag fick högskolebehörighet när jag pluggade bygg och anläggning (husbyggnad).
    • Mikael : Fundera kanske på att bli Yrkeslärare - på byggprogrammet; https://www.framtid.se/yrke/yrkeslarare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    med din bakgrund som snickare - så kanske du kan tänka dig bli en Yrkeslärare>> på gymnasiet?

    Jag ser att du är 20 år och kanske ännu inte har så lång arbetslivserfarenhet... så kanske behöver du jobba nåt år till - för att kunna söka till yrkeslärarprogrammet...?

    Men se yrke Yrkeslärare - som ett alternativ, som du i alla fall kikar på.

    Det där med lärarutbildningar är mycket krångligt. Just nu är ändringar på gång - igen! Och i första hand ändringar i utbildningar till grundskolelärare... Hur lärarutbildningar ska se ut framöver - är det ingen riktigt som vet idag.

    I brist på lärare kan man många ggr börja jobba som obehörig. Det är inte så bra för eleverna kanske men för dig är det en möjlighet att testa om läraryrket är ngt. för dig.

    Får man jobb som obehörig lärare kan man komma in i ngt projekt som hjälper lärare att bli behöriga. Det är fördelaktigt då man kan få delar av utbildningen på arbetstid med lön.

    Du kan söka lärarjobb nu på en gång. En skola som inför skolstart saknar lärare, blir tvungen att anställa "någon" - så varför i så fall inte dig? :)

    Om du inte får ngt. lärarjobb eller om du vill först gå lärarutbildning och sen söka jobb som lärare är det bästa om du bokar tid hos Studievägledare på Lärarutbildningen på den närmsta högskola där lärarutbildningen finns. Ta med dig alla dina betyg och så får ni diskutera olika vägar du kan gå. Du kan få höra att det är "oklart", "osäkert"... och vi vet inte hur det blir inom snar framtid... för att det är så - lärarutbildningar är under förändring. Det säkraste är att komma in på ngt. ÄMNESLÄRARPROGRAM.

    hälsningar

    Mikael SYV