Hej Mesa,
    för grundläggande behörighet till högskolestudier (i Sverige) måste du ha godkända betyg i svenska 3 och i engelska 6 (det gäller alla högskole-universitetsutbildningar, inklusive förskollärar- och socionomprogrammen).
    För särskild behörighet till socionomprogrammet behöver du ha godkända betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c,  & i Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2.
    I BF ingår Samhällskunskap 1a1 och 1a2.
    Om du har godkända betyg i de kurserna då har du särskild behörighet till socionomprogrammet vad gäller ämnet Samhällskunskap.
    Frågan är om du har godkänt betyg i matematik 2? Det behöver du också ha. Läs i så fall Matematik 2a, Svenska 3 och Engelska 6 på komvux. På heltid läser man de 3 kurserna på sammanlagt 15 veckor. Du ansöker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.