Anonym

    Hej! Jag vill plugga vidare till socionom men undrar litegrann kring vilka kurser jag behöver ha för att vara behörig. Jag har kikat på områdesgrupper och socionom verkar vara områdesgrupp A5. Jag har läst samhällskunskap 1, 2 och 3 på gymnasiet och även matte 1b och snart är jag klar med matte 2b. Räcker dessa inom ramen för områdesbehörigheten som jag såg var matte 2a/2b/2c och samhäll 1a1 och 1a2 dvs?

    • :

      Hej!

      Som du nämner är särskild behörighet för socionomprogrammen: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Har du läst samhällskunskap 1b och matematik 2b och har grundläggande behörighet så uppnår du behörigheten i sin helhet för att konkurrera om en plats.
      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller rätt svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du examensbevis? Det behöver du ha för Grundläggande behörighet. För särskild behörighet till socionomprogrammet krävs en av kurserna Matematik 2a, 2b eller 2c och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2) med godkända betyg. Så, svar som du fick av Brendan (se kommentar till din fråga) är rätt.
    OBS! man måste ha både grundläggaden och särskild behörighet för att kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats på svenska högskoleutbildningar.
    Vänligen
    Julia