Hej Benyapa!
    Så roligt att du är intresserad av mitt yrke - SYV! Du får gärna läsa om mitt yrke på Framtid.se/SYV

    Vad gäller behörighet till SYV-programmet...
    behörighet till studie- och yrkesvägledarprogrammen brukar inte innehålla kravet på godkänt betyg i en gymnasial kurs matematik 2a, 2b eller 2c. Behörighet till SYV-programmet brukar beskrivas så här: "Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2". Matematik nämns inte vilket betyder att man blir behörig sökande även utan godkända mattebetyg på högre nivå än matematik 1.
    Att ha Godkänt betyg i Matematik 1 ingår i grundläggande behörighet.

    Men jag vill också påpeka det faktum att kraven på behörighet kan ibland skilja sig på olika lärosäten, även om vi tittar på behörighet till samma program. Behörighetskraven kan också ändras över tid. Det är därför viktigt att titta på vad som står om särskild behörighet på just det lärosätets hemsida, dit du vill söka för att läsa utbildningen.
    Jag vill också påtala vikten (för SYV) av att ha så bra mattekunskaper som möjligt! Även om det inte krävs, formellt sett, mer matte än endast godkänt betyg i Matematik 1a, så är det jättebra att kunna mer inom matematik. Som SYV behöver man ganska ofta räkna på betygen och ibland ganska mycket och komplicerat kan det också bli! Så, om man kan mer matematik, är det ett stort plus och kommer underlätta när man jobbar som SYV!