Sasithon
    Hej! Jag tänker börja plugga igen nästa höst och tänker söka in till Tandhygienist program. Jag gick vård och omsorgsprogram och har högskolan förberedelse (matte 2, engelska 6 och svenska 3). Såg att det står att man ska också har naturkunskap 2. Men jag har hört de sa att medicinsk som vi läste på VO kan använda istället för naturkunskap 2 (de sa innan jag tog studenten år 2020) Är det sant? Eller måste jag söka och läsa på Komvux? Vill ej slösa bort tiden

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om du fick godkända betyg i följande kurser på Vård- och omsorgsprogrammet:

    Naturkunskap 1a1 (50 poäng)

    Hälsopedagogik (100 poäng)

    Medicin 1 (150 poäng)

    och

    Etik och människans livsvillkor (100 poäng) - alltså, om du fick godkända betyg i alla de kurserna, då uppfyller du behörighetskravet vad gäller Naturkunskap 2 (du behöver inte läsa Nk2, alltså).