hiba

    Hej. Mitt namn är Hiba och jag vill gärna att ni vägleder vad jag behöver läsa för att komma in på universitet. Jag har gymnasiet från Libanon, och har läst matte och svenska på komvux:  jag läste engelska 5, och snart jag är klar med engelska 6 på folkhögskola jag jobbar som lärarassistent i snart 4 år. Är jag behörigt till universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba!
    Vilken utbildning på universitetet vill du komma in på?
    Det är nämligen så att särskild behörighet kan krävas som är olika för olika högskole-/universitetsutbildningar.

    För att bli behörig till svenska universitetsutbildningar behöver man alltid ha Grundläggande behörighet. Sedan kräver många utbildningar även Särskild behörighet.
    Särskild behörighet är olika för olika utbildningar.

    Vad gäller grundläggande behörighet så kan man uppnå den på flera olika sätt. Vad står det i utlåtandet (värderingen av din utländska gymnasieutbildningen) från Universitets- och högskolerådet. UHR brukar uppge vad som fattas och behöver kompletteras för att uppnå grundläggande behörighet.
    Vad gäller svenska så behöver du antingen godkänt betyg i Svenska eller Svenska som andraspråk (SAS) 3 (tredje gymnasiekurs) eller godkänt resultat från TiSUS-testet. Om vad TiSUS är kan du bland annat läsa på umu.se/institutionen-for-sprakstudier/tisus Testet är svårt och för de flesta är det lättare att få godkänt betyg i SAS 3 än i TiSUS.
    Vad gäller engelska behöver du godkänt betyg i Engelska 6 (andra gymnasiekurs).

    Boka tid med SYV på komvux. Ta med dig utlåtande från UHR (hur din utländska gymnasieutbildningen blev värderat).