Hej! Jag vet att för att vara behörig till danska universitetsutbildningar så ska man ha en gymnasieexamen. Men jag undrar om man kan bli behörig ifall man väljer att höja ett ämne som man redan har godkänt i genom prövning på komvux? Kommer man in på samma sätt som när man kommer in med de vanliga betygen, alltså utan prövning? Gäller samma sak i Sverige eller räknas man till BII ifall man gör prövning på komvux ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Sverige kan man, vid ansökan till högskoleutbildningar, prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Om man är behörig redan innan kompletteringen, prövas man med det lägre meritvärde i BI, direktgruppen och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde (som man fick genom en komplettering).

    Hur de gör i Danmark, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på. Fråga på de danska lärosätena. Eller så kanske ngn som kan svaret tipsar om det här i tråden, får vi hoppas.
    Vänligen
    ANNA