Josefine

    Kära SYV! Till hösten vill jag gärna läsa till Tandtekniker på Malmö universitet. Jag har saknar behörighet i Naturvetenskap, då jag bara har läst Naturvetenskap A. Har dock läst Matte B och Sam A. Detta säger universitetets hemsida om behörighet; "Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A" Komvux förvirrar mig.. De påstår att om jag ska göra en prövning behöver jag bara göra prövning i Naturkunskap 2. Men ska jag gå kurs, måste jag läsa både Naturkunskap 1a2 och Naturkunskap 2. Stämmer detta? Hermods distansutbildningar erbjuder dessa kurser (via komvux). Om jag blir godkänd i dessa, är jag då behörig till universitetet? Eller måste jag genomgå prövning utöver detta? Komvux studievägledare svarar mycket luddigt på alla frågor, så därför vänder jag mig nu till er i hopp om hjälp :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josefin,
    det svaret du fick från SYV på komvux stämmer. Jag ska förklara hur det ligger till.
    Se i Tabellen - vilka gamla kurser som motsvarar de nya kurserna. Den gamla kursen Naturkunskap A var på 50 poäng och motsvarar den nya kursen Naturkunskap 1a1, som också är på 50 poäng. Men numera läser man mer inom ämnet på nivå 1 än man gjorde förut, man läser nämligen naturkunskap 1a1, sedan 1a2 och sedan 2.
    Komvux vill inte ge plats på kurserna om de inte är säkra på att personen har förkunskaper och med det möjlighet att klara av kursen med godkänt betyg. Komvux vill därför att du först läser nk1a2 och sedan 2. Om du läser på heltid, läser du nk1a2 på 2,5 veckor och sedan nk2 på fem veckor, alltså är det sammanlagt studier på 7.5 veckor på heltid eller 15 veckor på halvtid.

    Prövning
    Till prövningar förbereder du dig bäst du kan, på egen hand. Därför kan du direkt anmäla dig till prövning i naturkunskap 2. Det är ju i den kursen, alltså i Naturkunskap 2, som du behöver få godkänt betyg. Om du har eller inte har betyget i nk1a2 kommer inte påverka din behörighet.

    Påverkan på ditt meritvärde
    Betyget i kursen naturkunskap 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal (detta för att den kursen krävs för särskild behörighet till den högskoleutb.som du vill söka till), och med det ha påverkan på ditt meritvärde, därför vinner du på att få så högt  betyg som möjligt i nk2-kursen. Vilket betyg du får eller om du får ngt betyg i nk1a2, kommer inte - för ditt jämförelsetal/meritvärde - spela ngn roll.
    Det är lättare att få högre betyg om man läser kursen (jämfört med att man gör prövning, om man tidigare ej läst kursen). Därför tycker jag det är fördelaktigt för dig att läsa nk1a2 och sedan 2 och försöka få så högt betyg du kan i nk2.