Rebecka
    Hej! Gick ut skolan med ett giltigt slutbetyg men IG i samhällskunskap. Och nu har jag kommit på att jag skulle vilja bli sjuksköterska som man behöver det där G:et i samhäll för. Måste man läsa upp betyget eller tror du dom flesta sjuksköterskeutbildningar erbjuder intagningsprov eller liknande? Vill helst inte gå tillbaks till skolan och gå komvux.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre måste du nog i detta läge söka upp ditt lokala Komvux och läsa upp Samhällskunskapen som krävs. Den enda gång som högskolorna tar in utanför själva betygskraven är oftast då en sökande har skaffat sig erfarenhet inom området så pass att man kan överse med kurskraven - den urvalsgruppen kallas för Reell kompetens. Du kan läsa mer om den urvalsgruppen här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    /Lena, Syv