Judith

    Jag har gått två år på IB-programmet och har precis börjat tredje året. På grund av olika anledningar kan jag inte gå kvar och att byta är ingen möjlighet. Jag vill söka till ett högskoleprogram som kräver grundläggande behörighet+matematik 2a, naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b. Jag undrar om man kan få behörighet till programmet om man läser dessa kurser på komvux på distans och kan få behörighet och därmed börja utbildningen (höst 2021)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver Även Grundläggande behörighet t.ex examensbevis från gymnasiet (eller komvux), omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med några få gymnasiala kurser (arbetslivserfarenhet börjar räknas efter det att man gick ut gymnasiet eller fyllt 19 år). Så, på det sättet som du skriver i din fråga kan du tyvärr inte bli behörig.
    Godkända betyg i kurser för särskild behörighet behöver du också ha. Men jag tänker i första hand på grundläggande behörighet. Ett alternativ är - en allmän kurs på en folkhögskola, se folkhogskola.nu/allmän - som snabbast på ett läsår kan man få ut omdöme om grundläggande behörighet och samtidigt även omdöme om särskild behörighet i de kurser som just du behöver för just "din högskoleutbildning".