Elev

    Hej SYV Jag går andra året i teknik. Nu så vill jag läsa vidare för tandläkareutbildning därför behöver jag främst biologi. Min skola erbjuder inte det därför kommer jag att läsa det efter skolan vid komvux. Min fråga är att behöver jag läsa biologi 1 innan jag läser biologi 2 eftersom det är behörighet för vidarläsandet. Eller är det okej att bara läsa biologi 2 och ändå ha chans att komma in i linjen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Farhang!
    Komvux kommer inte anta dig till kursen Biologi 2 om du inte först får godkänt betyg i Biologi 1. Kurserna i ämnet biologi bygger varandra. För att ha en förutsättning att kunna uppnå godkänt betyg i ämnet på nivå 2 måste man ha förkunskaper motsvarande godkänt betyg i samma ämne på nivå 1.
    Men det är endast betyget i Biologi 2 som kommer räknas in i ditt jämförelsetal, inte betyget i bio1, detta på grund av biologi1 ej kommer ingå i ditt examensbevis och det är just bio2 som krävs för särskild behörighet till tandläkarprogrammet. Du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (detta på grund av att du direkt efter gymnasiet inte blir behörig till tandläkarprogrammet).
    Hur lång tid tar det att läsa gymnasiekurserna biologi 1 och 2? Jo, om man läser på heltid och läser endast de två kurserna, tar det 10 veckor. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.