Erin

    Jag vill studera i en högskolan. Men elever måste fick minst C i samhället 1b som behörighetskrav. Jag fick D i samhället 1b och B i samhället 2. Får jag studera i denna skolan eller?

    • Milla : Är det HHS, handelshögskolan i Stockholm som du vill komma in på? Det är annars mycket ovanligt att man för behörighet behöver högre betyg än endast godkänt, E.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erin,
    vi tror du vill komma in på HHS i Stockholm, stämmer det? Om det stämmer, så är det en icke-statlig högskola och sätter sina egna regler. Du måste därför söka svar hos de som jobbar på just den skolan. Ett tips på hur du kan försöka få högre betyg i samhällskunskap 1b är att du försöker hitta var du kan göra prövning i den kursen. Men vi kan inte svara på frågan om det skulle hjälpa dig att höja betyget genom en prövning vid ansökan till just HHS. Den skolan i egenskap av en icke-statlig högskola (en av de få icke-statliga lärosäten i Sverige) får lov att i mångt och mycket sätta egna regler.
    Annars, så gäller (vid ansökan till "vanliga", alltså statliga lärosäten) det att i fall man saknar godkänt betyg i en lägre/unverliggande kurs men har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs i samma ämne, då anses man vara behörig. Men hur HHS kommer besvara din fråga kan vi inte säga någonting om. Fråga HHS och lycka till!