Emil

    Hej Jag går resturang på gymnasiet och får därför bara den grundläggande högskolebehörigheten men finns det någon lista på vilka utbildningar som bara kräver den grundläggande behörigheten?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil. På studera.nu/jamfor-utbildning/?q kan du se svenska högskoleutbildningar som ej kräver tidigare studier på högskolenivå, alltså utbildningar på grundnivå. Känner tyvärr ingen lista på högskoleutbildningar som skulle innehålla endast utbildningar utan särskilda krav.
    Dessutom, även om endast Grundläggande behörighet krävs så kan det samtidigt finnas krav för arbetsprover, t.ex om man söker till konstfack.
    Tanken är att man hittar utbildning som man är intresserad av - och inte endast utifrån vilken behörighet man har utan att behöva komplettera.

    Förutom högskoleutbildningar finns även eftergymnasiala utb. inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.