Victor

    Hej! När jag ska söda studier vid Komvux via min hemkommun Sundbyberg så är det obligatoriskt att ange anledning för sina studieval. Jag behöver höja betyget för mina lägsta kurser för att få tillräckligt högt snittbetyg för komma in på min utbildning, men det finns inte ens som alternativ. Alla alternativ handlar om att ordna fullständig examen etc. Kommer jag troligen att bli bortvald nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du redan har godkänt betyg men vill höja det betyget - heter det Konkurrenskomplettering. Komvux prioriterar de ansökningar lägre, än om t.ex saknade behörighet, t.ex om din högskoleutbildning kräver matte 3 eller naturkunskap 2 och du ej har läst de kurserna.
    Om du kommer få plats på komvux eller inte, kan inte vi på FråGA SYV svar på. Komvux i olika kommuner har olika mycket pengar olika år... först till kvarn är personer som saknar grundskolekompetens, de så kallade "lågutbildade", och de som redan har godkända betyg och vill höja de betygen söker för konkurrenskomplettering och ställs långt bak i kön till utb.platserna. Så, ja, chansen är inte stor för dig att få komma in, tyvärr.