Anders

    Vi har en elev som verkligen har kämpat hårt med de teoreitsika ämnena. Hen har till stor del haft enskild undervisning. Hen skulle vilja gå ett gymnasium, men vill bara ha praktik(lärling), inte läsa de teoretiska ämena. Kan hen göra det? Hen vill gärna gå yrkeshögskola, men det kan hen väl inte läsa förrän hon är 20 år, eller.....

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    att på gymnasiet läsa som Lärling betyder att eleven läser YRKESKURSERNA på en arbetsplats, ej i skolan; men svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunskap, religionskunskap och idrott och hälsa 1 är obligatoriska kurser även på de yrkesprogrammen. Sedan, behöver man ju inte få godkända betyg i alla kurser för att kunna bli Anställningsbar.
    Examensbevis kommer man dock inte att få ut utan nästan alla kurser godkända, bland annat är kraven för examensbevis från gymnasiets yrkesprogram: godkända betyg i Matemaik 1, Svenska 1 och Engelska 5 + minst 400p. godkända yrkeskurser + godkänt betyg i Gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs i år3 + 90%, totalt sett, godkända betyg av 2500p.
    *****
    Undrar om eleven du skriver om, blir behörig till gymnasiets nationella program? Om hen ej får i sitt slutbetyg från grundskolan godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra ämnen, så blir hen obehörig och kan då endast antas till IM: introduktionsprogrammen. Kanske är YRKESINTRODUKTION som är ett av de IM, Introduktionsprogrammen, alltså inte ett nationellt gymnasieprogram, en bra lösning - vilket yrke är eleven intresserad av?