Wilhelm
    Jag har jätte länge varit intresserad av film och media vilket jag tänkt välja till gymnasiet. Dom senaste åren har jag dock utvecklat ett stort intresse inom fysik och mattematik vilket ligger mer inom natur eller kanske teknik inriktningen. Vill inte ge upp på något utav dessa intressen men undrar om jag står vid ett vägskäl. Måste jag välja antingen eller, eller finns det ett sätt att kanske gå media men samtidigt plugga mattematik/fysik kurser liksom sätta ihop min egen utbildning, och om jag gör det är det till någon nytta, och kommer jag ändå behöva välja mellan båda senare om jag ska välja utbildning på högskolan? Mycket information skulle uppskattas, är inte så bekant med alla vägar du kan ta genom gymnasiet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilhelm,
    på gymnasiet finns det några olika alternativ för dig att välja mellan:

    Distans på Korr + utöva dina intressen inom film och media på fritiden, ex. med hjälp av Kulturskola, någon förening eller studieförbund. Länktips - gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet.

    Ett annat alternativ är att välja en gymnasial utbildning som finns i din stad. Ex. om man väljer en gymnasieskola i Göteborg - finns det många olika gymnasieskolor och olika utbildningar (program/inriktningar) på dem >> att välja mellan.

    Ännu ett alternativ är att titta på gymnasiala utbildningar i hela Sverige och kanske också på gymnasieskolorna utomlands - men då måste man ha sina vårdnadshavare "med på tåget" - därför att du, som icke-myndig, har inte själv bestämma var du ska bo; det är också ekonomiskt sett, omöjligt att få studera "gratis" om man flyttar. Själva utbildningen betalar man inte för - men övriga omkostnader: bostad, resor mm. kostar och bidrag man kan få täcker endast en del av de kostnader.

    Förslag - kika på många olika gymnasieskolor i din stad. Ex. om man väljer gymnasiet i göteborg - Klara-teoretiska-gymnasieskola-goteborg; Kunskapsgymnasiet-goteborg; Thoren-innovation-school-goteborg
    LBS Kreativa i Gbg; Jensen-gymnasium-goteborg; Kitas-gymnasium-gbg.

    På frågan om det är möjligt att sätta ihop "sin egen" gymnasial utbildning - måste jag svara: jo, till en viss grad... Saken är den att mål med gymnasiestudier, om man vill bli behörig till eftergymnasiala utbildningar, är att få ut Examensbevis. för det måste man följa "program-plan" som är olika för olika program. Många kurser är obligatoriska. Det som är valbart är 200 av 2500 poäng inom Individuellt val (men ändå kan man bara ta en kurs som just din skola kan erbjuda...). Inom Programfördjupning finns det ett antal kurser som också är "valbara" men det finns 2 viltiga begränsningar: kursen måste finnas på listan av vilka kurser som får läsas på just det programmet + att skola (din gymnasieskola) måste kunna erbjuda den (både vad gäller tillgång till lärare + tillräckligt antal elever måste välja samma kurs.

    Där man har riktigt Fritt val är - tema för gymnasiearbete (GA gör man under åk3, men kan börja samla material myckt tidigare) - GA utgör en 25-te del av gymnasiestudier, dvs 4%. Och även här måste tema ligga "inom huvudinriktningen för programmet", ex. om man läser på Teknikprogrammet, måste tema för GA ligga inom "teknik".

    Viktigt också att tänka på! Restid till gymnasiet. helst ska du kunna gå till din gymnasieskola på max 45 min - ja, just "gå"! Det är 3 år du ska behöva ta dig till och från skolan varje skoldag; det är lång tid... vår erfarenhet är att elever som väljer att pendla långt, ofta tröttnar redan efter några veckor och vill byta till en skola som ligger närmare.

    Om du ska bo hemma hos föräldrarna, vilket de flesta ungdomar gör, under gymnasiestudier - är mitt råd att du i första hand tittar noga på de gymnasieskolorna som ligger närmast till din adress.
    Givetvis finns det stora skillnader mellan olika skolor, men det är också mycket viktigt vad just du gör din utbildning till - genom din personliga engagemang.

    • : tack för alla svar, nu har jag mycket att läsa
    • Anna : Lycka till!