Mikaela

    Hej! Jag behöver akut hjälp på vilken linje jag ska gå..vet inte vilken som är rätt för mig och vet inte alls vad jag vill bli. Tänkte gå vård&omsorg men är osäker. Jag vill även bli tullspecialist eller jobba inom KGH, men jag undrar vilken linje jag behöver gå då? Har gått gymnasiet förr men hoppade av och är nu 21 år. Jag har endast E i matte, engelska 5 och naturkunskap 1. F i allt annat. Behöver nu alltså börja i komvux. Vilken linje ska jag välja för att tex bli tullspecialist/jobba på KGH?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    det vi vet om yrket Tulltjänsteman - berättar vi på https://www.framtid.se/yrke/tulltjansteman
    Tullverket rekryterar efter behov. För att vara aktuell för utbildning måste man söka en tjänst inom någon av tullverkets två huvudprocesser: Brottsbekämpning eller Effektiv handel. Grundutbildningen för nya medarbetare inom Tullverket skiljer sig åt beroende på vilken del av verksamheten man ska arbeta inom. Kontrollera antagningskraven med Tullverket. Vanligen är utbildningen på omkring 1 år inklusive praktik. Under utbildningen är man anställd som aspirant och har lön.
    Vilka lediga jobb som Tullverket har just nu - var god se på tullverket.se/sv/omoss/jobbahososs/ledigajobb
    _____
    Du får gärna kontakta Tullverket och fråga vad de brukar kräva för att kunna få anställning inför arbetsplatsförlagd utbildningen till Tulltjänsteman. Vad jag föreslår att du gör samtidigt som du kontaktar Tullverket är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för planering mot examensbevis.
    På komvux läser man inte gymnasieprogram på samma sätt som inom gymnasieskolan. På komvux läser man antingen mot yrkesexamen eller mot högskoleförberedande examen. Även inom yrkesexamen kan man ha kurser för grundläggande behörighet till eftergymnasiala utbildningar på t.ex högskola-universitet och det är kurserna: svenska 2,3 och engelska 6.
    Jag föreslår att du planerar för att läsa så mycket engelska som möjligt, alltså t o m kursen engelska 7 (detta för att det är inom de jobben som du verkar vara intresserad av är viktigt att kunna bra engelska). Bra om du även lär sig flera språk, än svenska och engelska.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag har i kommentaren till din fråga tipsat om yrkeshögskoleutbildningar till Tullspecialist som finns inom yrkeshögskola. Utbildningar inom yh är på Eftergymnasial nivå, alltså ska man ha gymnasiekompetens i grunden.

    Behörighetskraven inför yh-tullspecialist brukar vara: Allmän behörighet till yrkeshögskolan plus särskilda förkunskaper: Godkända betyg i gymnasiala kurser: Svenska 2/B alt Svenska som andraspråk 2/B alternativt 2 årskurser, delat betyg svenska respektive litteratur eller motsvarande + Engelska 6 alternativt Engelska B eller motsvarande.

    Studie- och yrkesvägledare