Amanda
    Jag är intresserad av att gå sjuksköterskeprogrammet. Gick estetisk linje i gymnasiet och tog studenten år 2012 med 2400 meritp. och betyg VG i naturkunskap A, Matematik A och B.
    Om jag förstått saken rätt behöver jag därmed bara läsa naturkunskap 2, stämmer detta?
    Dessvärre tror jag mig inte minnas mycket ifrån de kurserna, innebär det att jag behöver läsa om samtliga ämnen för att kunna hänga med i NK2?

    Tacksam för lite upplysning
    Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    Se ovan - urklipp från Tabell för utbyteskomplettering.
    "Saken" är den att idag finns det ännu en kurs Nk1a2 på 50 poäng, som förut ej fanns.
    Ditt betyg VG i nkA motsvarar betyg C i Nk1a1; du är nu Behörig att läsa Naturkunskap 1a2 och sedan Naturkunskap 2 (50 p. + 100 p).
    Att komvux låter dig läsa nk1a1 tror jag inte... trots att du kanske inte minns allt du läste i den kursen. Komvux menar att Betygen gäller tillsvidare och att de har inte råd låta folk läsa om redan godkända betyg.
    Jag tror att det realistiska upplägger är att du läser Nk1a2 och efter det Nk2. Betyg i Nk2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    Betyg i nk1a2 kommer inte räknas in, men det finns ändå ingen anledning att få lägre betyg i den kursen än du kan få.

    Ett kreativt förslag: :) kanske kan du komma in på nk1b som är summan av nk1a1 och 1a2... Nk1b är en 100p.kurs som inkluderar de där 2 mindre kurser... kanske kan komvux ta in dig på nk1b, men det kan jag inte lova. Du kan testa söka den och jag hoppas du kommer in.
    Vänligen
    ANNA