Marie

    Det är så att jag inte har någon praktikplats just nu och behöver söka själv. De praktikplatserna jag har blivit erbjuden är praktikplatser som tar 2 timmar att åka till. Då jag nekad till båda, eftersom det blir för långt för mig. Då har de sagt att jag nu behöver söka praktikplats själv. Jag går andra terminen undersköterska och måste gå ut i praktik den här terminen enligt skolan. Vad händer om jag inte får en praktikplats? Kan jag fortsätta mina studier då och sedan komplettera APL under kanske termin 3 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    i vissa kurser ingår APL/praktik. Om du inte utför praktik under den kursen där praktik ingår kan du inte få godkänt betyg i kursen; du får då antingen F eller inget betyg. Ibland kan skolan ordna "praktik" på skolan om det inte går att ordna praktik på en arbetsplats - det är inte ofta det händer men t.ex under Covid-19 (när det var som värst och arbetsplatserna vägrade ta in praktikanter) så hände det att vissa skolor ordnade möjlighet att "praktisera" på skolan. Men det är inte din rättighet att kräva att praktik ordnas på skolan eller mycket nära där du bor. Du kan inte heller få godkända betyg i kurserna om du inte genomför obligatorisk APL. Att göra ApL under "fel kurs" tror jag inte går, men jag är inte vårdlärare, utan SYV.
    Jag undrar hur det går för andra studerande på din utbildning. Ni går ju på samma skola, så praktikplatserna bör ju ligga ganska nära skolan - är min gissning (detta bl.a pga handledare från skolan ska besöka er på era praktikplatser).
    Jag tänker också på att det borde inte vara omöjligt att hitta praktikplats för en blivande undersköterska... jag hoppas du hittar en lämplig plats.
    Annars, så är ju Undersköterska fortfarande ett icke-reglerat yrke*** och därför möjligt få jobb som undersköterska med diverse olika utbildningsbakgrund, även om man inte har läst några vårdkurser över huvudet taget. Så, du kan söka jobb på de kurser du redan har godkända betyg i. Sommaren närmar sig och du kan kanske få sommarjobb/vikariat och sedan få fortsätta jobba på samma arbetsplats även efter sommaren, och i så fall återuppta dina studier senare (det är givetvis bra att ha en relevant utbildning även om man kan få jobb utan den utbildningen).
    *** - läs gärna information på Framtid.se/yrke/underskoterska bl.a om skyddad yrkestiteln från 1 juli 2023. Förändringen (det faktum att det blir möjligt att få ett Bevis och få kalla sig för undersköterska) kommer att gälla först om 14 månader. De som blir anställda som undersköterskor innan dess får troligtvis behålla sina arbetstitlar, men annars så kan man döpas om till vårdbiträde eller omsorgsassistent men fortsätta med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats. Så länge inga regler införs att utan relevant utbildning får man ej bli anställd, kommer även fortsättningsvis ske anställningar av personer som inte har någon vårdutbildning (om ingen med relevant utbildning söker jobbet).

    Studie- och yrkesvägledare