Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,

    det måste vara nationell inriktning DJUR på NB, som du läser. Programplan för NB kan du se på >>NB/programplan/Programplan_NB.pdf

    Och som du kan se i Programplanen, länk ovan - kan en kurs Ridning 1 läsas som Programfördjupande kurs: Den kan också läsas som Individuellt val /eller som U-kurs, utökad, utanför programmets obligatoriska 2500 poäng/. På vilket sätt ridkning1 ingår just i din Individuella studieplan, vet inte vi här på Fråga SYV. Det måste du ta upp med SYV på din gymnasieskola.
    Som jag ser på situationen, så kan du läsa någon annan kurs - i stället för Ridning 1.
    Det finns ett antal Olika krav för att kunna få ut Examensbevis, bland annat ska man ha Betygsatta 2500 poäng. Av dem kan man ha upp till max 250 poäng F men inte i vilka kurser som helst. Dock kan du ha F i Ridning 1 /F är också ett betyg/, men om du inte har något betyg i ridkning1 och läser inte någon "ersättningskurs" heller, kommer du sakna 100 betygsatta poäng och riskerar på så sätt inte uppfylla kraven för examensbevis.
    Om det är viktigt för dig att få ut Examensbevis, boka tid med SYV på din skola och diskutera vad du måste göra för att försöka uppnå kraven för examensbevis >.