Mikael SYV på FrågaSYV

    Umeå universitet kräver engelska 6 för särskild behörighet till Syv-programmet men de andra lärosäten kräver inte det utan man behöver ha grundläggande behörighet plus godkänt i samhällskunskap 1b. Om du får Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola då har du grundläggande behörighet.

    • : Okej, jag ska träffa studie och yrkesvägledaren på komvux där jag bor den 25 augusti. Hoppas dom inte säger annat.
    • Julia : Ta bara och kontrollera exakt vad som just ditt lärosäte (alltså där du vill läsa SYV-programmet) kräver för särskild behörighet. Vi vet att Umeå universitet kräver eng6 men det kan också finnas något annat lärosäte som också gör det. Se på lärosätets egen webbplats vad som står om särskild behörighet. Eller uppge i vilken stad du vill läsa SYV-programmet, så kan vi kolla upp det. Annars så är det inte fel att läsa eng6 och även eng7 för att det är alltid bra att kunna mer engelska!