Alex
    Hejsan! Jag läste samhällskunskap med inriktning samhälle med fick inget exam p.g.a. för lite poäng. Jag har läst upp några ämnen på komvux och har snart kommit upp i 2250 poäng, men enligt min syv måste jag även komplettera religionskunskap 1 som jag fick F på. Men jag kan inte läsa någonstans där det stämmer - kan ni förtydliga det för mig. Tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    du kan ta in betyget F i Religionskunskap1 - in i Examensbevis. Det kommer dock sänka ditt jämförelsetal. Därför är det fördelaktigt för dig att försöka läsa upp till ett godkänt betyg. Skillnad i höjning av jämförelsetal är lika stor om du höjer från F till E-betyg; som om du skulle höja från E till A-betyg.
    Hänvisning/lästips: skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/smafaq/vuxenutbildning

    I Examensbevis från komvux får 150 F-poäng ingå, ej mer. Men det är bättre för dig att inte ha F betyg i ditt examensbevis. Så, ta chansen och läs Religionskunskap 1, är mitt råd - och försök få så högt betyg du kan! Lycka till!
    Hälsningar
    Mikael syv