Emelie
    Jag tog studenten 2006 med systemet IG-MVG. Jag har 19,20 poäng ink meritpoäng. Sammanlagt har jag 15 VG, behöver jag läsa upp samtliga av dessa till "MVG"/A? för att få 22,5 eller finns det andra sätt? När jag läser upp blir det med det nya systemet, påverkar det mig? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Ja, Emelie, för att få 22.5 i Meritvärde måste man ha 20.0 på betyg + 2.5 i Meritpoäng och det betyder att alla betyg måste vara A (eller MVG) och man måste även ha det högsta möjliga antal Meritpoäng, som är 2,5.

    "Gamla" och nya gymnasiekurser är de så kallade "motsvarande kurser" och ersätter varandra. Det är numera sällan man kan LÄSA en gammal gymnasiekurs, men man kan göra PRÖVNING i en gammal gymnasiekurs. Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg i slutet av en läst kurs.

    Var du skulle kunna just LÄSA kurser i vilka du redan har VG - är svårt att säga. Komvux i de flesta kommuner tar in in personer som sedan innan har godkända betyg, utan hänvisar till Prövningar. Varje prövning kostar vanligtvis 500 kr. Det är alltså, tyvärr, inte gratis. När man förbereder sig till prövningar, gör man det på sin fritid, dvs man har, tyvärr, inte rätt till någon Studiestöd under tiden.

    Det kan i din situation vara bättre att satsa på Högskoleprovet. Det går att träna inför högskoleprovet. På Komvux i vissa kommuner erbjuds det kurser i att förbereda sig inför HP. Även studieförbund erbjuder sådana kurser. Det går att träna på egen hand också. Då gör du där när det passar dig och det är gratis. Självaste HP kostar numera 450 kr. och kan göras 2 ggr/året, men det vet du säkert själv redan.

    Om du hat tid och råd, kan du både träna inför HP och läsa upp kurserna. Vänd dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller läs på deras hemsida. Oftast står det att konkurrenskomplettering (d v s läsa upp från redan godkända betyg) inte är möjligt. Det är Prövningar som gäller i så fall.

    Om du inte har 2,5 i Merit redan, utan lägre antal Meritpoäng, bör du läsa kurser för Meritpoäng i så fall för att komma upp till 2,5 i Merit, som är det högsta möjliga.

    Önskar dig allt väl!
    Återkom om ngt. är oklart.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare