Kalle
    Hej. Jag går på en engelskainriktad naturkurs (SPRINT) och vill gärna bli psykolog. Men kemi har varit ett helvete då jag inte förstår någonting och riskerar att kanske få ett F (Jag fattar nästan ingenting). Behöver jag kemi för att bli psykolog? Bortsett från betygen och kurs poängen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kalle,
    kemi ingår inte som behörighetsgivande för att bli Psykolog.
    Matematik 2 och Samhällskunskap 1b är de två kurser som krävs för Särskild behörighet till utbildning "Psykolog" på högskola/universitet. För övrigt, så är det Grundläggande behörighet som krävs till alla högskoleutbildningar och den får man om man tar ut Gymnasieexmaen från ett högskoleförberedande program.
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Liselotte SYV
    Liselotte