Hej Frida,
    du kan om du blir ANTAGEN till ett program, ansöka om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning" och i fall du får svar från de utb.ansvariga att du kan hoppa över en viss kurs, då kan du göra det. Sedan är frågan om den kursen går under en hel termin på heltid, eller under en del av terminen eller kanske under en termin på endast på deltid - och du ska då under samma termin läsa andra kurser som du tidigare inte har läst, men pga du läser på lägre takt än heltid, kommer du också ha rätt till mindre studiemedel (för att över huvudet taget ha rätt till studiemedel, från CSN, måste man läsa på minst halvtid).
    ****
    Du kan ha tur och din kurs kanske ligger under en hel termin på heltid (30 hp är det en termin på heltid) och om ditt program startar både höst- och vårterminen, kan du kanske i så fall "hoppa fram en termin" och läsa vidare med dem som började terminen innan du började läsa på ditt program.
    ****
    Om du ej kan hoppa fram och ej kan, ekonomiskt sett, klara dig på mindre studiemedel än för heltidsstudier - bör du på förhand tänka på det och skaffa dig en annan försörning under tiden du läser minder (eller kanske under en hel termin ej läser ngt. alls). Kanske kan du på förhand söka andra kurser som du kan läsa under den terminen?

    Att vara "ledig från studier" på högskolenivå och uppbära studiemedel kan man inte göra. Tar du inte studiemedel, är det enklare; då behöver du i alla fall inte tänka på hur du ligger till hos CSN...
    Läsa exakt samma kurs 2 ggr. behöver man inte göra, om man redan har godkänt betyg i den kursen.

    Vänligen
    ANNA