Veronica
    Jag har dessa betyg ifrån folkhögskolan: Svenska A&B, Engelska, A&B, Mattematik A, (ska läsa upp mattematik 2a på komvux under våren) Samhällskunskap A & B, Naturkunskap A, Religionskunskap A, Historia A och Psykologi A

    Är det möjligt för mig att söka och komma in på socinomprogrammet med dessa betyg eller behöver jag t.ex samhällskunskap B

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica;

    för att bli behörig till socionomprogrammet behöver du både ha GRUNDLÄGGANDE behörighet och godkända betyg i Matematik B (eller 2) och i Samhällskunskap A (eller 1b).
    Grundläggande behörighet kan man få på väldigt många olika sätt, bl.a genom Omdöme från en folkhögskola (alltså "Omdöme om Grundläggande behörighet"). Fråga på din folkhögskola om du kommer få omdöme om grundläggande behörighet. Om du har godkänt betyg i Samhällskunskap A och kan få godkänt betyg i Matematik 2a (eller 2b eller 2c) + omdöme om grundläggande behörighet (eller examenbevis från gymnasiet eller från komvux + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 Eller om du har utländsk gymnasieutbildning som är bedömd motsvara Grundläggande behörighet) - då blir du behörig.
    Alla behöriga sökande deltar sedan i konkurrensen om utb.plats.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så jag har inte grundläggande betyg nu då? Vilka ämnen är det som fattas?
    • Milla : Omdöme om grundläggande behörighet får man i slutet av studierna på en Allmän kurs som det (vanligtvis) tar 3 år på heltid att läsa; har man goda förkunskaper, kan man få Omdöme om grundläggande behörighet snabbare än på 3 år, men som snabbast - på ett läsår. Hur studieplaneringen ser ut när man läser mot omdöme om grundläggande behörighet beror på vilka förkunskaper man har: planering gör man tillsammans med personal på den folkhögskola där man läser.
    • : Jag har färdiga betyg ifrån folkhögskolan och har gått klart folkhögskolan, tog examen 2015 och betygen som jag skrev är i första inlägget är dom betygen jag fått i kurserna. Räcker dessa betyg för och söka in (om jag läser matte 2a) också eller behöver jag läsa mer svenska, samhällkunskap. Har omdöme 2 - god studieförmåga.
    • Julia : Om du har Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola och omdöme om Särskild behörighet i Samhällskunskap A eller 1b och godkänt betyg i matte 2 - är du i så fall behörig men om du kommer in eller inte, kommer avgöras i konkurrensen. Om du gör högskoleprovet, kommer du även prövas i HP-urvalet vilket ger dig ännu en chans att komma in.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ, du skriver om att du har 2.0 i omdöme från en folkhögskola; jag tror tyvärr att det är för lågt för att komma in på socionomprogrammet, t.ex om vi tittar på vilket omdöme som krävdes de senaste åren, så krävdes det högre omdöme, för det mesta 4.0.

    Som man ser i tabellen, ovan - BF (Omdöme från en folkhögskola) 4.00 och det är samma siffra som står fast år efter år, alltså högsta omdöme från en folkhögskola ger plats, ej lägre.
    Detta skriver jag för att påvisa att du behöver nog göra högskoleprovet, för att du kommer med störst sannolikhet ej komma in på ditt folkhögskoleomdöme. Att du läser kurser på komvux eller gör prövningar, påverkar inte ditt omdöme från en folkhögskola. Vänd dig till din "gamla" folkhögskola och fråga om det finns ngt sätt för dig att höja omdömet; tror du behöver i så fall på nytt söka till en Allmän kurs och läsa minst ett läsår för att få ett nytt omdöme.

    Antagningsstatistik till socionomprogrammet
    På Linnéuniversitetet och Örebro universitetet kunde man till våren 2020 komma in med 3.50 i omdöme från folkhögskolan, men att med lägre omdöme än 3.50 kunna komma in på socionomprogrammet är mycket osannolikt.

    • : Tack! Nu tror jag att jag hänger med, tack för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!