Hej Cecilia!
    Yrke sjukgymnast heter numera fysioterapeut http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Behörighet till utbildningen som är på 3 år heltid är grundläggande behörighet (gymnasieexamen) + godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Om du har fått Examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i Idrott 1, Matte 2 och Samhälle 1b, då är det enbart Naturkunskap som du behöver läsa upp.
    Du behöver inte läsa fysik, kemi eller biologi.

    Om du på gymnasiet fick godkänt betyg i Naturkunskap 1b, är du behörig att läsa Naturkunskap 2.
    Det är en 100 poängs kurs. På Komvux läser man den på fem veckor på heltid eller på 10 veckor på halvtid.

    Du behöver inte läsa naturbasåret, utan enbart en kurs i Naturkunskap 2.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA