Jessica

    Hej, jag planerar att läsa till sjuksköterska, har läst vård och omsorg på komvux, samt fått ett slutbetyg utfärdat. Jag läser matte 2a nu eftersom man behöver det för särskild behörighet. Däremot har jag "hoppat över" Naturkunskap 2 eftersom jag förstått det som att det går att "byta ut" mot ett par kurser som ingår i vård och omsorgsprogrammet (minns inte exakt vilka typ vård och omsorg 1,2 medicin, etik och människans livsvillkor.. osv) Jag har haft kontakt med en studievägledare som sa att jag behövde läsa de kurser som ingick i särskild behörighet OCH Naturkunskap 1a2 , men jag har nu börjat ifrågasätta om jag verkligen behöver det eftersom jag ändå inte tänkt läsa Naturlunskap 2?(eftersom det inte behövs?)Eller har jag fel? Är Naturkunskap 1a2 ett krav när man läser till sjuksköterska ? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Se information på Antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/sarskild-behorighet/utbildningar-som-ger-sarskild-behorighet-i-vissa-amnen/#s-rskild-beh-righet-i-naturkunskap-b/nk2 - det är en Kombination av vissa kurser med godkända betyg som ses som "ersättning" för Naturkunskap 2. Ytterst är det upp till Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in på att svara på din fråga om vilka kurskombinationer som ersätter Naturkunskap 2. Det kan, å andra sidan, vara fördelaktigt för dig att läsa kursen naturkunskap 2 på komvux - dels för att fräscha upp och fördjupa dina kunskaper och dels för att i fall du får högt betyg i kursen, så kan det höja ditt meritvärde (du kommer ju också konkurrera om plats på ssk-programmet)!
    Exakt vilka kombinationer av kurserna som tillsammans ersätter Naturkunskap 2 (en äldre benämning av kursen är NkB, alltså Naturkunskap B) beror på vilket betygsdokument man har från gymnasiet eller från komvux och från vilket år det betyget är. Kurserna inom ämnena Medicin, Hälsa och vård och omsorg har bytt namn flera gånger på ganska kort tid.
    Jag tolkar information i din fråga på det sättet att du fick ett Slutbetyg från komvux men från vilket år är ditt slutbetyg och exakt vilka kurser inom medicin-hälsa-vård som ingår i det Slutbetyget?
    I dagens gymnasiesystem finns det följande kurser i ämnet Naturkunskap
    Nk1a1 - 50 poäng
    Nk1a2 - 50 poäng
    Nk 1b (som är detsamma som Nk1a1 + 1a2) - 100 poäng
    och Nk2 - 100 poäng.

    Om du hinner och har råd, så läs nk2 (om komvux bereder dig plats på kursen); på heltid kan den kursen läsas på fem veckor; på halv tid - på 10 veckor. Innan Nk2 brukar man antingen läsa nk1b eller två små kurser nk1a1 och sedan 1a2.
    Så, jag har två förslag:
    - sök läsa naturkunskap 2 på komvux för att dels slippa vara osäker om du blir bedömd som behörig vad gäller nk2, och även för att repetera och få djupare kunskap, vilket kommer göra det lättare för dig att läsa på ssk-programmet sen
    eller
    - boka tid med SYV på komvux i din kommun, visa upp alla dina gymnasiala betyg och be om ett definitivt svar om huruvida du behöver komplettera med någonting för att bedömas som behörig vad gäller nk2;  SYV på komvux kan kontakta betygsexperter på Universitets- och högskolerådet vid behov; när man kontaktar betygsexperter behöver man ha dina betyg framför sig för att kunna uppge exakt vilka kurser du har godkända betyg i - t.ex kan kurser i det gamla och i det nya systemet ha samma namn men Olika Kurskoder, vilket också i vissa fall kan spela roll);
    även studievägledare på de institutioner där sjuksköterskeprogrammet ges borde kunna ge dig ett definitivt svar om du visar dina betyg för dem - för att de får den frågan ofta och är experter på just det område.

    Du kan kontakta även Antagning.se (tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar eller maila via kontaktformulär på antagning.se/sv/antagningsservicekontakt/kontakta-antagningsservice/mejla-oss) och antagningsgruppen på det lärosäte dit du kommer söka i första hand. Se om du får samma svar på alla de ställen.
    Vi på FRåGA SYV vill inte ge dig "falska förhoppningar" för att i fall du sedan inte blir bedömd som behörig, vilket vi inte kan påverka för att vi bedömer inte behörighet utan det är antagningsgruppen på ett lärosäte som gör det, så blir det väldigt tråkigt för dig och vi ska inte kunna hjälpa dig (för att högskolor-universitet gör mycket sällan undantag vad gäller bedöma behörighet).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!