Ellen
    Hej!

    Jag har intresserat mig för läraryrket, specifikt för att bli lärare för lågstadiet, och jag planerar att gå estetiska linjen med inriktning estetik och media på gymnasiet, för att jag vill ha kul på min tid på gymnasiet. Jag undrar om jag måste läsa till några kurser för att bli lärare om jag går den linjen!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej ElLen,

    är det den här lärarbehörighet, som du är intresserad av - Lärare i förskolekass och åk1-3 >>>?

    Liselotte

    I så fall är Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2,  Naturkunskap 1b och  Samhällskunskap 1b.

    På Estetiska programmet behöver du i så fall välja läsa Matte 2b, därför att det endast matte 1b som läses som en obligatorisk kurs. Om du inte väljer läsa till matte 2b, blir du inte behörig till Grundlärarprogrammet, 1-3 lärare /dvs lärare i förskoIekIass och åk1-3/.

    Som du bland annat kan se i Programplanen för ES>> får Matematik 2b Iäsas som en kurs inom Programfördjupningen. Givetvis får du också Iäsa den som kurs inom IndividueIIt vaI. Jag kan inte tänka mig att Matte 2b inte kommer erbjudas väIja på Estetiska programmet, men eftersom det ändå är en icke-obIigatorisk kurs, är det bra att på förhand fråga på just de gymnasieskoIorna dit du vill söka - om de tänker erbjuda den kursen.

    Alla icke-obligatoriska kurser, kan man inte vara säker på att få läsa (just för att de inte är obligatoriska). Skulle det blir för lite lärarkapacitet i matte /dvs "ont om" mattelärare på din skoIa/ kommer de program som har matte 2 som en obligatorisk kurs att prioriteras - just för att det är för dem en Obligatorisk kurs.

    I "värsta fall" får du läsa matte 2 på komvux efter gymnasiet eller bedriva självstudier och göra prövning i matte 2. Fördelen med den "varianten" är att du kan i så fall läsa en lättare kurs - matte 2a, i stället för 2b, som du måste läsa på Estetiska programmet. Det är lättare att få högre betyg i matte 2a, för att det är en lättare kurs. Men, å andra sidan, med en "komplettering", dvs med behörighetsgivande betyg som ligger utanför ditt Examensbevis, kommer du i så fall att prövas i BII-urvalsgruppen, där det är svårare att komma in (ofta krävs det högre betyg).

    Summan "av kardemumman" är:
    Du behöver få godkänt betyg i matte 2.
    Förhoppningsvis /troligtvis/ kan du läsa matte 2b på Estetiska programmet och få betyg i den kurser in i ditt Examensbevis, och ska kunna söka tiII "din högskoleutbidlning" direkt efter gymnasiet. Men om det inte blir så - går det att kompettera efter gymnasiet.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    :)

    Liselotte SYV