Filippa

    Hej! Jag gick vård och omsorg när jag pluggade i gymnasiet. Men nu har jag bestämt mig för att plugga till förskolelärare. Så min fråga är; jag läste naturkunskap 1a1 i gymnasiet, men inte 1a2. Men för att söka in till förskolelärare så behöver man båda två. Så behöver jag läsa upp naturkunskap 1a2 eller klarar jag mig tack vare andra kurser jag läst i Vård och omsorg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!
    Om du har examen från Vård- och omsorgsprogrammet (VO)  och har godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0), då har du enligt de generella ersättningsmöjligheterna "motsvarande Naturkunskap 2"-behörighet och om man har behörighet i en högre/överliggande kurs, då har man behörighet vad gäller lägre/unverliggande kurser (alltså om du anses vara behörig i Nk2, då är du behörig i nk1b också).
    För att vara 100%säker kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa förskollärarprogrammet. Det är ovanligt att behörighet enligt de generella ersättningsreglerna inte erkänns på de enskilda lärosätena men jag kan inte svära på det i alla fall. Du kan också ansöka att på komvux läsa nk1a2 som är en liten kurs (på heltid kan den läsas på 2.5 veckor eller på halvtid på 5 veckor) - för dig blir det mer eller mindre en repetition av det du redan vet (men om du får högt betyg så kommer det höja ditt jämförelsetal och med det också ditt meritvärde, så du ligger då ännu bätre i konkurrensen om utbildningsplats på förskollärarprogrammet).