salma
    Hej!

    Jag ska börja ib andra året och gå direkt in till DP. Eftersom jag bara kan ta två ämnen per grupp, ska jag välja kemi och biologi. Alltså då erbjuda jag inte fysik. Jag vill studera läkarlinjet, så om jag får topp betyg kommer ej behörigheten på fysik skada mig att inte erbjudas plats.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Salma,
    du skriver om att du vill läsa "läkarlinje"; om du menar i Sverige, alltså Läkarprogrammet på svenska universitet, då krävs det behörighet i fysik motsvarande fysik 2 på nationella svenska gymnasieprogram och man kan inte tas in om man saknar den behörigheten.

    Motsvarande kurser

    Alltså är hycs SL/HL motsvarande svensk gymnasiekurs fysik2. Detta enligt info på www.antagning.se

    Om du menar utomlands, då är det bra att du tar reda på vad just det universitetet utomlands kräver för att kunna anta till läkarstudier.
    Prata gärna med studievägledare eller IB-koordinator på din IB-skola.

    Om du på gymnasiet inte blir behörig, finns det möjligheter att komplettera efter gymnasiet; så det blir inte "kört", oavsett.

    Vänligen
    ANNA