Caroline

    Hej! Läser ekonomiprogrammet 3e året. Valde till detta året till att läsa ma4 men känner nu att det inte längre är rimligt. Vill i framtiden läsa vidare på högskola och sen jobba med ekonomi eller juridik. Behöver jag ma4 för att komma in på högskolekurser rörande dessa ämnen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Matte 4 krävs inte för särskild behörighet för de studier som du vill ägna dig efter gymnasiet och du får därför meritpoäng för godkänt betyg i matte 4.
    Avråder dig från att hoppa av, i alla fall prata med syv på din skola innan du ev hoppar av.

    Nackdelar i att hoppa av: risk att bli av med studiebidraget och ej få ut examensbevis. Däremot med F i matte 4 behåller du studiebidraget och kan också uppnå kraven för examensbevis samt kanske du ändå uppnår godkänt betyg och det blir i så fall en reell höjning av ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare