Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,
    just nu kan jag på www.arbetsformedlingen.se hitta endast en annons - jobbet som Djurskyddshandläggare och ej några Djurskyddsinspektörer... frågan är då om det är samma yrke eller 2 olika? Ibland är "arbetstitlar" rätt så förvirrande... samma arbetsuppgifter kan beskrivas med olika titlar ...
    Arbetsgivare som är Länsstyrelse i Stockholms län önskar att sökande till tjänsten som de utannonserade som Djurskyddshandläggare ska ha följande kvalifikationer:
    "Du har: • relevant högskoleutbildning inom juridik och i synnerhet förvaltnings, straff- och processrätt eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • erfarenhet från offentlig förvaltning • mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift • förmåga att ta ansvar och initiativ • god vilja och förmåga att samarbeta och bidra till helheten • kunskaper inom systemen Platina och DSK • tidigare erfarenhet av arbetsuppgifterna eller något annat utrednings- eller juridiskt arbete, gärna inom rättsväsendet • körkort för personbil
    Det är meriterande med:
    • praktisk erfarenhet av arbete med djur • goda kunskaper inom relevant lagstiftning och om riskerna för djurens välfärd inom olika djurhållningsformer • erfarenhet av utvecklingsarbete".

    Jag kan tänka mig att i fall en utbildad veterinär, som av ngn anledning inte vill eller kan jobba som veterinär, söker tjänsten, som får hen det jobbet och inga andra kanske har då ingen chans att få det...

    OBS! det är Mycket svårt att få jobbet som Djurskyddsinspektör eller Djurskyddshandläggare; det finns få tjänster och konkurrensen är stor. Vad jag vet, så har de verksamma djurskyddsinspektörer/handläggare diverse olika utb.bakgrund - t.ex kan vara i grunden Jurister eller Zoologer; man måste både ha god kunskap om djurlagstiftningen och om olika slags djur... exakt vilken utbildning just du behöver gå för att ha en chans att få det jobbet du vill, kan jag tyvärr inte svara på.

    Liselotte