Hej,
    om du har examen från vård- och omsorgsprogrammet med vissa Godkända betyg ( i vissa specifika kurser) då borde du bedömas som Behörig vad gäller naturkunskap 2 (genom de så kallade "ersättningsmöjligheterna").
    Bäst är det om du tar dina betyg från VO och går pratar med sYV på komvux som kan ge dig ett difinitivt svar. Ett annat alternativ är att du kan söka läsa Naturkunskap 1a2 och sedan 2 på komvux; de 2 kurserna kan du på heltid läsa på 7,5 veckor.
    Fördelar i att läsa kurserna i naturkunskap: om du får högre betyg än snittet av dina tidigare betyg, kommer du höja ditt meritvärde och det blir lättare att komma in på högskola.
    Om du inte får högre betyg än snittet på dina tidigare betyg, kommer detta ej sänka ditt meritvärde (om du redan innan de studierna ändå är behörig);
    Genom att repetera naturkunskap, blir du ännu bättre förberedd inför högskolestudier på tandhygienistprogrammet.
    Du kan på sidan här >> se exakt vilka kurser som kan ersätta Naturkunskap 2;
    Hänvisning: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap