Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Naturkunskap 2 är nästa (högre, svårare) kurs efter naturkunskap 1b. Om du inte läst  NA, VO eller NB på gymnasiet eller en motsvarande utbildning på komvux eller på en folkhögskola, då behöver du skaffa dig godkänt betyg i kursen naturkunskap 2 /för att annars är du obehörig till sjuksköterskeprogrammet.
    Varför jag specifikt nämner  NA, VO eller NB  - för att det finns ersättningsmöjligheterna, t.ex om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 från gymnasiet, komvux eller omdöme från en folkhögskola i de kurserna, då behöver man inte läsa varken sig naturkunskap 1b eller 2, utan man anses som behörig till de utbildningar som kräver de kurser för särskild behörighet. Och en kombination av några kurser från  VO eller NB ger också behörighet genom "ersättning", men i annat fall behöver man få godkänt betyg i nk2 till de utbildningar som specifikt (för särskild behörighet) kräver godkänt betyg i den kursen.

    Studie- och yrkesvägledare