Sara
    Hej!
    Jag ska söka till sjuksköterska utbildning men det står att man ska ha naturkunskap 2 för att vara behörig. Men jag har bara naturkunskap 1b.

    Så jag undrar, kommer jag vara tvungen att läsa naturkunskap 2 på komvux, eller räcker det med 1b?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    du undrar om du kan komma in på Sjuksköterskeutbildning utan att ha läst en kurs Naturkunskap 2.
    För att vara behörig måste man ha grundläggande behörighet till högskolestudier /Gymnasieexamen/ samt några kurser för Särskild behörighet, där även Naturkunskap 2 ingår. Det finns ett alternativ: Nk2 kan ersättas av Fy1, Ke1 samt Bi1, d v s om du har godkända betyg i Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 /alla de tre kurserna/, behöver du i så fall inte ha betyg i Naturkunskap 2.
    Det räcker, alltså, inte med Natur 1b för att bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet på högskolan.
    Förutom KomVux, så kan man genom självstudier och efterföljande Särskild Prövning - få betyg i kurserna. Man kan även fråga på sin gamla gymnasieskola, om de kan tänka sig ge dig möjlighet att läsa in den kursen, som du behöver för behörighet till vidare utbildning.

    Du får gärna höra av dig igen om du önskar en mer detaljerad förklaring eller om du har andra frågor!
    Önskar dig en fin sommar!
    SYV, Ludmila