Ida
    Hej
    Jag planerar att söka till polis nästa år behöver jag skriva högskoleprovet då eller är det onödigt eftersom att jag har förstått de som att dom mest kollar på ens psykiska och fysiska förutsättningar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    vi har nu (för säkerhetsskull) kontaktat en sakkunnig på Rekryteringsmyndigheten och fick det bekräftat att högskoleprovsresultat tas det inte längre hänsyn till när man antar till polisutbildningen. Det gjordes tidigare men inte nu längre (uppgift från augusti 2020). Så, högskoleprovet kan inte hjälpa till att komma in på polisutbildningen.