Samantha
    Hej!

    Jag tänkte bygga ihop till en egen kandidatexamen i kriminologi. Som jag förstått det så ska man få ihop poäng i olika kurser - vissa grundläggande och andra som man bestämmer själv.

    I detta fall så behöver jag läsa kriminologi I och II. Men jag ska jag söka dessa tillsammans samtidigt eller börjar jag med att söka grundkursen och klara den innan jag söker till fortsättningskursen osv?

    Mvh
    Samantha

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samantha;

    jag antar att din kriminologi kurs - Kriminologi I är på 30 högskolepoäng, dvs går under en hel termin på heltid, stämmer det?
    I så fall söker du bara den kursen, eller så kan du samtidigt söka andra kurser, men ej Kriminologi II, då du måste först med godkänt resultat klara nivå I för att sedan kunna komma in på nivå II.
    Du kommer att behöva söka till Kriminologi II till våren 2019; någon platsgaranti på varje "nästa kurs" finns inte när man sätter ihop sin egen kandidatexamen; det kan alltså bli så att du ej kommer in på vidare kurser... det är därför det är bekvämt att komma in på ett Program; inom programmet har man platsgaranti på varje nästa kurs.
    Vänligen och lycka till!

    ANNA

    • : Ja precis, den är på 30 högskolepoäng. Och jo, jag har förstått att det sen inte finns någon garanti att man kommer in på forsättningskursen men jag tänker att det får bli en "plan C" haha! Då kommer min nästa fråga: Skulle jag kunna läsa Kriminologi I tillsammans med någon annan kurs samtidigt, eller brukar man bara läsa en i taget? Mvh
    • Julia : Kriminologi I är på 30 hp och utgör Heltidsstudier (insats på 40 timmar/vecka) under en termin. Antagning.se kan dock anta till 45 hp per termin - och du kan därför bli antagen till ännu en kurs, men den kursen måste i så fall gå på max halvtid (max 15 hp per termin).
    • Julia : Om du inte förut läste på högskolenivå, rekommenderar vi att avstå från att läsa på mer än heltid /i alla fall under första terminen/ - för att inte riskera "ta sig vatten över huvudet".
    • : Okej! Då har jag koll! Tusen tack för snabbt svar :)
    Läs alla kommentarer