Linamy

    Hej. Jag studerade till Undersköterska för 2014. Jag klarade då inte den sista tentan i medicin grundkurs. Har sedan dess arbetat och studerat andra utbildningar. Är nu redo att läsa kursen igen så att jag kan bli godkänd. Hur går jag till väga? Går det ens eller har det gått för lång tid? Mvh My

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vilka kurser som elever på VO läser nu för tiden kan du se i programplanen för VO här>>
    Kursen vid namn "medicin" verkar inte längre finnas men jag är inte säker på att du genom att endast läsa en styck "motsvarande" kurs skulle kunna få fullständig utbildning till Undersköterska. VO-programmet på gymnasiet och Undersköterska-utbildningar inom komvux har förändrats flera gånger på ganska kort tid.
    Jag rekommenderar att du bokar tid med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Innan det mötet fundera över följande: vill du få fullständig gymnasiekompetens med inriktning Vård- och omsorg eller vill du endast "komplettera", om möjligt, till Undersköterska-utbildningen. Om du idag inte har slutbetyg eller examensbevis från gymnasiet eller från komvux, då finns det flera fördelar för dig att läsa mot examensbevis eller mot ett Slutbetyg. Deadline för att kunna läsa mot ett slutbetyg är nu framflyttad till 1 juli 2025. Det borde gå mycket snabbare för dig att läsa mot ett slutbetyg (om du kan inkludera några eller t o m många kurser i vilka du redan har godkända betyg). Med ett slutbetyg från komvux har du fullständig gymnasiekompetens och du kan inom det inkludera alla kurser som krävs att även kunna få Bevis som Undersköterska (från 1 juli 2023 blir Undersköterska en skyddad titel och rätt/relevant utbildning krävs för att få ett bevis, var god läs om det på socialstyrelsen.se/underskoterska-blir-en-skyddad-yrkestitel).

    Jag råder dig, alltså, ta med dig alla dina gymnasiala betyg och träffa SYV på komvux för att göra studieplanering. Det lär bli olika sorters planering: om du endast vill få ihop till att kunna ansöka om bevis som Undersköterska, vilket blir möjligt från och med 1 juli 2023, eller om du vill få (i fall du inte redan har den) fullständig gymnasiekompetens också (och i så fall får ni diskutera frågan om du kan läsa mot ett Slutbetyg, vilket i min mening, blir fördelaktigare för dig, eller om du måste läsa mot Examensbevis). Olika regler gäller för Slutbetyg och Examensbevis. Standard nu är Examensbevis men de som kan ta in i sitt blivande slutbetyg minst en kurs betygsatt i skala IG-MVG kan, på undantag, enligt rektorns beslut, få lov att läsa mot ett slutbetyg (färre poäng krävs och färre obligatoriska kurser också, jämfört med examensbevis).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Linamy : Tack snälla för ditt svar. Det var väldigt utförligt svar. Ha en fin dag
    • Milla : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!