Soo
    Hej!

    Jag vill läsa kursen matematik 1a och matematik 2a på komvux (har redan läst ma 1c och 2c i gymnasiet och tror att jag kommer få högre betyg med den enklare varianten) dock så godkänner inte min egen kommun till det. Han säger att jag har inte rätt att läsa det då jag redan har en behörig kurs (Ma 2c) till högskolan, vilket jag inser vara väldigt konstigt. Vad har det med att jag ska läsa en ny kurs att göra? Jag vill plugga till läkarprogrammet och behöver öka min merit på någon sätt och prövningar är så himla begränsad på grund av pandemin så det kan jag inte heller göra. Han tillåter inte även att jag läser i en annan kommun vilket är väldigt tråkigt. Det känns som att han stänger alla dörrar för mig och jag kan inte göra något åt saken. Jag kan varken läsa upp kurser i min egen kommun och i andra kommuner. Vet någon hur jag kan få hjälp eftersom jag måste öka merit på något sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Soo!

    Ingen kan förbjuda dig göra ansökan till komvux, men det är precis som SYV-en på komvux sa att du kommer med störst sannolikhet inte bli antagen. Att du skulle läsa i en annan kommun innebär ännu större kostnader för din kommun, då betalar de "interkommunal ersättning" till den kommunen där du läser. Detta är en rättighet om man läser på Grundskolenivå. Grundskola är obligatorisk, men gymnasiet är inte det.
    Komvux har viss budget för varje år, som komvux får från politiker i den kommunen. Komvux måste prioritera (fram till 1 juli 2021) sökande med kortast tidigare utbildningsbakgrund. och från 1 juli 2021 de "med störst behov". Du med redan godkända kurser och behörig till högskoleutbildning kan inte anses ha kort utbildningsbakgrund eller ha "störst behov". Jämför: personer som inte gick i skolan pga det inte fanns någon skola att gå i, pga t.ex långvarig krig i deras hemländer och någon som redan har fullständigt gymnasiekompetens. När pengarna inte räcker till alla då måste prioritering göras. Så ligger det till och det är inte SYV-ens fel. Så ha man bestämt att det ska vara - i vissa fall (som t.ex vid ansökan på komvux) är det de som har mindre utbildning som prioriteras. Du kan söka läsa matte 1a och 2a på komvux, men det är mycket otroligt att du skulle bli antagen.
    Då återstår det för dig:
    -- Prövningar
    -- Satsa på högskoleprovet
    -- Söka till folkhögskolornas allmänna kurser (där du på ett läsår borde kunna få ut Omdöme om grundläggande behörighet; med det söker du sedan i BF-urvalet)
    -- Se om du kan hitta andra utbildningar som du vill söka till, förutom just läkarprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, tack för svaret! Men tycker fortfarande att det är orättvist för de som vill höja på något sätt. Bara för att jag är behörig så betyder det ju inte att jag inte får läsa andra kurser. Jag gör detta mestadels för att höja min merit och de borde även ge chans till de som vill göra det. Men tack ändå för svaret!
    • Julia : Vi på FRåGA SYV kan inte ändra reglerna. Du får söka till komvux. Du kan ha tur och komma med, få plats på kurserna även om du har godkända betyg i de kurserna sedan innan. Från 1 juli ändras det på komvux så att de ska ta in i första hand sökande "med störst behov" (idag är det "med kortast utbildning").