Tony
    Hejsan!
    Jag går i gymnasiet i Kalmar och har en fråga i matematik. Jag fick E i matematik 1b i juni nu i år och slutade i introduktionsprogrammet nu i sommar. Till höst börjar jag i Samhällsvetenskapliga programmet med mediainriktning. Jag hatar verkligen matematik och det är så svårt! Men fixade fram ett E i matematik 1b. Jag undrar om man måste ha betyg i matematik 2b när man slutar samhäll? Jag är ganska säker på att man måste ha betyg i matematik 1b, för det är grunden, eller hur? Men jag har fått veta att man måste ha läst igenom matematik 2b, men kan få ett F på det. Men jag vill veta om det verkligen är så? Måste man ha läst kursen matte 2b? Och måste man få minst E på kursen eller går det med F? Skulle vara vänligt med svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du behöver inte ha godkänt i kursen Matte 2b för att få ut en gymnasieexamen och en högskolebehörighet - däremot måste du vara godkänd i Matte 1b, Svenska 1-3, Engelska 5+6 och Gymnasiearbetet. Du får inte heller ha fler F än i 250 kurspoäng. Du måste dock gå kursen Matte 2b och få kurspoängen - den kommer du inte undan. /Lena, Syv