Aram
    Behöver man verkligen 22.5 utan några som helst undantag i gymnasiemerit för att komma in på en läkarlinje, vilken som helst i Sverige? Verkar ganska kört för mig då jag kommer nu till sommar mest troligtvis ha A i allt annat men B i tyska... Några tips?
    • : Gör Högskoleprovet. Sök till alla de olika orter. Om du ej kommer in, försök läsa upp Tyska till A betyg, och sök igen till nästa antagning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aram,

    Jag tycker att tips i kommentaren från "Gäst" är bra! :)

    jag vill också tipsa om Alternativt urval på Karolinska Institutet - där de väljer sökande som kan söka in i AU-urvalsgruppen, "alternativt urval" som de kallar för PIL -gruppen... Då är kraven att man är BEHÖRIG till läkarprogrammet och har gjort Högskoleprovet och har fått lägst 1.4 på HP... gränsen på HP kan gå upp-ner lite... men i alla fall 1.3 och högre helst ska man ha på HP. Kommer man med i det urvalet - gör man tester och intervjuer och kan då komma in med lägre betyg än det som annars krävs.

    För övrigt, så är det ju inte så att någon på förhand bestämmer att så höga betyg ska krävas, utan antagningsgräns uppstår i efterhand, i konkurrensen: antal utbildningsplatser ställs mot de sökande med de betyg som sökande har - och de med högsta betyg och högst resultat på Högskoleprovet kommer in, så länge platserna räcker... och så ser man sen vad den som kom in sist hade för betyg och resultat på högskoleprovet.

    Hur det blir framöver, vet man idag inte... det två "motstridiga" tendenser nu... :) å ena sidan kommer BIex och BI urvalsgrupperna läggas ihop, vilket troligtvis kommer att höja antagningsgränsen för dem utan kompletteringar... men å andra sidan, kommer det bli hårdare bedömning för dem med IB-diploma, och det kommer troligtvis att sänka antagningsgränsen. Vilken av de två "tendenserna" som vinner - återstår att se.

    Du som sökande är beroende av vad dina konkurrenter kommer att ha för meriter och många av de "meriter" finns ännu idag inte... folk kommer att skriva högskoleprovet senare på våren, vad de kommer att få på HP vet ju ingen idag... och betygen för åk3 gymnasieelever kommer att sättas i slutet på maj... och de som kompletterar efter gymnasiet - är inte färdiga med sina kompletteringar ännu. Så - det är en pågående process...

    Vad du kan göra är att

    1. försöka se till att få så höga betyg du kan

    2. göra högskoleprovet

    3. om du inte kommer in - sök till nästa antagning... och gör om högskoleprovet igen + försök läsa upp dina betyg till A-betyg.

    Att söka till ALLA ORTER och även söka PIL på Karolinska Institutet - tycker jag är en bra idé.

    Det är de tips/råd vi kan ge dig! vi önskar dig LYCKA TILL!

    ANNA