Alicia
    Jag har länge vilja studera utomlands ett år. Och nu har jag hittat chansen att få detta uppfyllt. Jag vill studera utomlands 1 året på gymnasiet. Specifikt IB-programet. För att i nian behöver jag vara hemma för att kunna ansöka osv. Men eftersom i sverige är gymnasieutbildningen 3 år så är första året ett förberedelse program för de 2 sista som är de 2 riktiga IB-åren. Behöver man verkligen gå det första året? Om man ansöker på våren och blir godkänd. Kan man hoppa över / studera utomlands det året eftersom det bara är ett utfyllnads år? och ändå fortsätta i samma klass som man ansökte till? Teoretiskt sätt bör det fungera. Man ansöker först på våren. Blir accepterad. Man har fått en plats och den platsen bör finnas hela tiden för just mig. Jag är inte där första året för då studerar jag utomlands. Men sen när jag kommer tillbaka så kan jag vara med i samma klass som jag ansökte till eftersom min plats bör vara kvar. Vet inte om det blev luddigt meeeeen

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia, jag tror jag förstår hur du menar.
    Det finns vissa "svårigheter" och "hål" i din plan :) tyvärr. gymnasieskolan får ej pengar för "dig" om du ej går på skolan och på så sätt förlorar inkomst under det året som du är utomlands;
    sedan också "utfyllnadsåret" ett viktigt år där eleverna "skolas in" i IB-sättets att tänka och bedriva studier; även klasserna "sammansvetsas" + man inhämtar ganska mycket kunskap eftersom man läser ju två terminer på heltid.
    I och för sig kommer du inhämta kunskap även om du läser utomlands.
    Jag säger inte att det absolut inte kommer att gå, men jag kan inte lova dig att det går, heller.
    Du måste vända dig med den frågan till den IB-skolan som du kommer in på. IB-programmen lyder under IBO-organisationen, inte under Skolvereket; det är möjligt att du får olika svar på olika IB-skolor.
    ***
    Allmänt gäller
    Under första (förberedelseåret) Pre-IB ser skolan till att eleverna är specifikt förberedda just inför IB och just på deras skola: upplägg är lite olika på olika IBskolor, inte helt identiska.
    Dock händer det att IB-diploma programmet tar in direkt in i år1 på IB (alltså andra året på "svenska gymnasiet"): detta i fall de anser att eleven är så pass duktig och bra på engelska + motiverad och kommer att klara av studier direkt på IB, första "riktiga året".

    Elevens rättighet
    i detta fallet är att "behålla sin plats" på så sätt att du läser samma utbildning som du kom in på, men året efter - Om du åker till utlandet för att Studera. Du kan därför komma in på IB-programmet, ansöka sedan om "ledighet för studier" och läsa ett år i utlandet; nästkommande år har du din plats på "pre-IB" men kan innan läsåret börjar ta upp frågan med skolans ledning om att du kanske kan hoppa över pre-IB (du kan behöva genomgå några prov, tester eller på annat sätt påvisa att du är tillräckligt bra förberedd). Men du kan också få svar att "nej, det går inte" och du får då gå pre-IB först och sedan 2 år på IB-programmet. Alltså det är inte din rättighet som elev att "hoppa över" pre-IB.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag håller(i stort) med Mikaels svar.
    Du kan få olika svar på olika skolor, t.ex ges IBNTI-gymnasiet-skovde som är en fristående gymnasieskola och på Katedral i Skara, som är en kommunal gymnasieskola. Du kan söka IB på båda dem men du måste prioritera: i första hand, i andra hand... och jag råder dig fråga på skolorna hur de skulle ställa sig till din fråga om att hoppa över pre-IB. Du kan få samma svar på båda skolorna eller olika svar.
    Lycka till!
    ANNA