Alma
    Hej! Jag går årskurs 2 på samhällsvetenskaps linjen inrikting beteende. Jag har väldigt bra betyg i resterande ämnen förutom matte 2b och spanska 4. I årskurs 1 fick jag godkänt i matte men undrar därför om det krävs ett godkänt betyg i 2b för de flesta utbildningarna? Jag undrar alltså om det är okej att få underkänt eller om jag bör kämpa för högre? Tänker mestadels på program som psykolog, socionom osv

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alma,
    både psykologprogrammet och sociologprogrammet kräver godkänt betyg i matematik 2(2a eller 2b eller 2c). Du kommer därför behöva uppnå godkänt nivå i matte 2 (t.ex i matte 2a, som är en lite lättare kurs än matte 2b) för att bli behörig till de utbildningarna.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i alla kurser du läser och bl.a i matte 2b-kursen. Om det blir så att du får F i den kursen, kommer du ha rätt att göra en prövning i den kursen innan du går ut år3 på gymnasiet. Skulle du inte lyckas och behåller F i matte2b, kan du då antingen ändra ditt mål och sikta på andra utbildningar där matte 2 inte krävs, eller försöka få godkänt betyg i matte 2a på komvux, eller på en folkhögskola.
    Det kan finnas utbildningar på högskolenivå som ligger inom "liknande områden" men som inte kräver godkänt i matte 2, t.ex program/psykologi---inriktning-idrott-och-motion. Annars så får du gärna titta på ett antal yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatri
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog-funktionshinderomradet
    yhguiden.se/utbildning/campus-skelleftea/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog

    Liselotte