patrik
    Behöver man gymnasieexamen för att bli ordningsvakt och skyddsvakt??
    • : Patrik. Polisen har privatiserat utbildningen för ordningsvakter och för att gå den kräver man inga som helst förkunskaper eller betyg. Efter utbildningen måste du däremot gå lämplighetstester hos polisen, dessa är bland annat språkkrav i Svenska med tillhörande tester, fysiskt prov samt intervju med poliser. Gymnasiekompetens är meriterade.
    • : Du kan således bli kuggad och nekas så kallat förordnande av polisen, du har då gått utbildningen i onödan.
    • Anna : TACK, Sebastian, för din kommentar!
    • : Jag kan även rekommendera att läsa på polisens hemsida om kraven för ordningsvakt. https://polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Krav/
    • Anna : Enligt info på http://www.ordningsvaktsportalen.se/Du-som-vill-bli-ordningsvakt.aspx så bör man kunna uppvisa betyg i "minst Svenska A". Det är en "gammal kurs" som numera heter Svenska 1 och är första kurs på gymnasiet i svenska. Rimligtvis bör man i stället för Svenska A (eller 1) kunna uppvisa betyg i Svenska som andraspråk A (eller 1) som är en motsvarande kurs. Det är en kurs som obligatorisk läses på alla gymnasiala program.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Läs på http://www.framtid.se/yrke/vaktare och hitta den väktarutbildnibg som du vill söka till och se vad behörighetskraven är.

    Väktarutbildning kan finnas på gymnasial nivå och i så fall kan grundskolekompetens räcka.

    • : Frågan var huruvida man behöver gymnasiekompetens för att bli ordningsvakt eller skyddsvakt, inte för att bli väktare. Du får särskilja yrkena.
    • Anna : Tack Sebastian för din kommentar, men testa sök på Arbetsförmedlingens hemsida på ordningsvakt, så får du fram http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D430&sv.url=12.78280711d502730c1800072 - yrke Väktare. AF tycker det är samma yrke. Om du kan skicka oss info för vad skillnaden på de två yrkena är - är vi mycket tacksamma på förhand!
    • : Hej igen. Det är stor skillnad på dessa yrken. Arbetsförmedlingen klumpar troligtvis ihop detta för enkelhetens skill. Ordningsvaktsportalen beskriver ganska utförligt skillnaden. http://www.ordningsvaktsportalen.se/Vad-ar-en-ordningsvakt.aspx. Även polisen har en kortare beskrivning som förklarar vad en ordningsvakt är. https://polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/
    • : Det smög in en punkt efter länken till ordningsvaktsportalen. Ta bort den så fungerar sidan som den ska.
    • Anna : Tack så mycket Sebastian! Det var till stor hjälp! Synd att AF klumpar ihop olika yrken, men AF har stor "vikt" och respekt - så man tror gärna på allt som står på AF´s hemsida. Det finns så otroligt många yrken, att man kan tyvärr gå vilse i dem beskrivningarna ... :) Så du menar att man ej behöver gymnasiekompetens för att få utbilda sig till ordningsvakt? Det skulle då bli rätt svar på Patriks fråga? :)
    • : På Patriks fråga är svaret nej. :) Polisutbildningen fick ju det som krav för några år sedan, ordningsvakt har dock inte fått något krav på gymnasiekompetens. Men därmot är det krav att du måste vara 20 år fyllda för att bli ordningsvakt, så att gå utbildningen direkt efter gymnasiet är inte aktuellt.
    • Anna : Det står på Ordningsvaktsportalen att man måste uppvisa "betyg i Svenska A", det måste betyda att man måste ha i alla fall en godkänd kurs från gymnasiet. Sedan kan det ju vara svårt att bli "godkänd" på intervjuer och tester, när man konkurrerar med de som har gymnasiekompetens, och om man själv ej har den. Jag skulle därför avråda från att avstå från att skaffa sig gymnasiekompetens om man siktar på att bli Ordningsvakt. Finns ju ingen garanti på att man blir antagen till Ordningsvaktsutbildningen. Däremot att man kan söka till den utbildningen även om man ej har fullständig gymnasiekompetens. Sedan tänker jag också på att kraven för olika utbildningar /behörighet för att komma in/ kan ändras. Det ser vi ofta exempel på - när nya krav "läggs på". Att de inte kräver gymnasiekompetens för att få komma in på utbildning Ordningsvakt om några år, kan inte jag lova.
    Läs alla kommentarer