Melina
    Hej!
    Jag är en tjej som går i nian och ser fram emot att börja gymnasiet. Jag har länge funderat på att välja natur-natur. Jag har alldrig haft en teknik lektion i min förra och inte heller nya skola. Idag reda på att vi dessvärre inte kommer att läsa någon teknik detta läsår heller, eftersom att man behöver betyg i 17 ämnen så får vi på min skola dubbelt utav moderna språk betyget.
    Hur som helst, min fråga är ifall jag kan komma in på natur-natur linjen utan att ha läst någon tekknin i grundskolan?

    Tacksam för svar!!
    Mvh
    Melina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Melina!
    Om vilken behörighet som krävs för gymnasiets olika program finns det bra info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet måste man ha godkända betyg i minst 12 ämnen från grundskolan och av de 12 ämnen är det
    svenska/svenska som andra språk
    engelska
    Matematik
    biologi
    fysik
    kemi
    dvs + 6 andra (valfria) ämnen.
    Teknik är inte bland de ämnena och det är därför inte nödvändigt att ha betyg i teknik.
    "Matematik" har jag skrivit med ett stort M - för att det är jätteviktigt att gilla matte eller ha lätt för matte om man vill satsa på Naturvetenskapsprogrammet eller på Teknikprogrammet.
    På NA och TE läser man det avancerade spåret i matte och det går fort.

    En allmän rekommendation är att i fall man har lägre än C i matte på grundskolan, att ta sig en ordentlig "funderare" och prata även med sin mattelärare - om NA är det bästa alternativet.
    Nu vet jag inte alls vad du har för betyg och om du har lätt för matte, men tänkte att det är bra att skriva det här - för att även andra elever som eventuellt läser detta svar får info om det. Inte roligt när elever under åk1 på NA eller Teknik upptäcker att matten var för svår och de vill byta till ett annat program. Ofta innebär det att gå om åk1 ... i så fall.

    Länkar till sidor där bra info finns, som jag rekommenderar att du "kastar ett öga" på:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    http://www.fragasyv.se/fragor/yrkesprogrammen-i-fara

    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    http://www.framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete

    Vänliga hälsningar
    Liselotte, Syv på Fråga SYV

    Liselotte
    Och här får du se presentationerna... gymnasieskolor i Stockholm som till hösten 2016 erbjuder "natur/natur": http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=&order=school
    och lycka till med ditt gymnasieval! *L*
    • : Tack så hemskt mycket, du lyfte en tyngd från mina axlar! ja, jag har funderat på matte delen en hel del men jag har ett B i matte just nu och hoppas på att höja mig till ett A efter se nationellaproven. Tack för svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får hemskt gärna tipsa dina kompisar om vår sida.